fredag 1. april 2011

Middagstips!



For mange år siden introduserte min storesøster Monica meg for (omtrent) denne pølseretten. Jeg har videreutviklet den litt, da jeg vil lage mer fra scratch og litt mere sunt der man kan gjøre det. Lager derfor potetmosen selv, og har byttet ut vanlige kjøttpølser med Priors nøkkelhullmerkede kylling og kalkunpølser (uten skinn).

Til ca 4 porsjoner trenger du:
5 store poteter
2 gulrøtter
3 ss smør
Litt melk
Salt
Pepper
Løk
(valgfritt, men har her brukt frisk gressløk og en halv liten rødløk)
4-5stk priors kylling og kalkunkjøttpølser
Ketchup
3-4 tomater
Hvitost



Begynner med å skrelle poteter og gulrøtter og skjære dem i terninger. Fyll med vann til de dekkes, og kok i ca 15-20min (til de er myke og møre). Hell av alt vann.


Tilsett salt, pepper, smør og melk og stamp sammen. Spe litt etter litt med melk til ønsket konsistens.



Kutt opp løk og bland inn i mosen.


Ha mosen i en ildfast form.


Kutt pølsene i terninger og ha over mosen i formen.


Ha på ketchup.


Skjær tomater i skiver, og legg et lag over.


Legg så over et lag med hvitost øverst, og vips inn i ovnen med den på 200*C i ca 25min!


Ferdig! Så er det bare å spise i vei;) Enkel og rask hverdagsmat!

2 kommentarer: