tirsdag 5. april 2011

Ammepute -sy selv!


Neste prosjekt er en ammepute. Jeg sydde en selv sist, som ligger ute her på bloggen også. Men kastet den etter ammeperioden var over, for min datter var en skikkelig gulpeguri... Hadde egentlig ikke tenkt å ha ammepute denne gang, men det var fordi jeg har glemt hvor kjekt det var de første månedene og hvor mye jeg brukte den da. Etterhvert ble jeg jo vant til å ha en stor baby, som jeg kunne amme overalt. Men så kommer de jo ut knøttsmå, og da er det kjekt å ha en stor og god ammepute:) Denne gang har jeg også valgt å sy den med innefôr, slik at jeg kan ta av trekket å vaske det. Det orket jeg rett og slett ikke ta meg tid til sist, men man lærer jo litt underveis;)

Skal vise framgangsmåte på denne, for den er så god! Fyllt med isopurkuler. Kjøpte 100 liter på Panduro sist, så har enda masse igjen. Har tenkt å sy en liten saccosekk som jeg kan bruke de resterende isoporkulene til:)


Hadde ca 5 meter med bomullstoff fra Ikea, så nå måtte jeg få brukt litt av det! Tenker resten går med til en liten saccosekk:)


Startet med å tegne mønster på bakepapir. Skal prøve å gjengi målene på en forståelig måte, bare spør om noe er uklart.

-Tvers over (vannrett) på det bredeste punkt: 82cm
-"Halvsirkelen" i midten er på det bredeste punkt (vannrett): 30cm
-Fra toppen til "halvsirkel" starter: 26cm *(Det er 26cm bredde på puten hele veien rundt)
-Fra inni halvsirkel til nederste kant (i rett linje): 31cm
-Vannrett målt rett over "halvsirkel": 76cm


Ut fra disse målene får en bare skissere puten på et mønsterark, evt justere ut fra hvordan en selv vil ha målene. Dette er en stor ammepute, muligens tvillingstørrelse. Jeg syntes det var helt supert sist med så stor, da var det ordentlig støtte i den, og babyen kunne lett ligge i flere stillinger.


Startet med å tegne av mønsteret på ubleket bomullsstoff fra Ikea, som skal bli innerfôr. Tegnet med 1 cm sømmonn hele veien rundt. To like deler klipper man ut.


Gjorde så det samme på ytterstoffet, men la her til enda 1 cm ekstra i sømmonn (altså 2cm ekstra sømmonn ift til mønsterarket). Dette for at det skulle være lett å få av og på trekket.


Startet med å sikksakke fast de to delene av innerforet, samt tett rettsøm rundt. Men husk på å lemne en åpning på ca 20cm, så du kan fylle den med isopurkuler! Fyllte så fôret med isoporkuler, og sydde igjen for hånd. Viktig å stappe den veldig full med kuler, for puten synker litt sammen under bruk.

Sikksakket så rundt hver del av trekket, nålet dem fast rette mot rette, merket av for hvor glidelås skulle være og sydde sammen med rettsøm. Glidelåsen er ca 50cm lang, og jeg la den til den ene yttersiden, så den ikke skal gnage mot magen.

Glidelåsen er gjenbruk fra en pute, og matcher derfor ikke helt... men det gjør ikke noe, synes jeg:)


En liten navnelapp på...:)


Her demonstrerer min lille modell hvordan puten skal brukes:) Var også en tur på babyshop mandag, og det var ekstra morsomt å se at en ammepute kostet 599,-! Da har vi jaggu spart litt også!

1 kommentar:

  1. Fantastisk ide. Dette skal jeg lage til min søster og hennes kommende baby jente. :)
    Tusen takk for oppskriften.
    Var du fornøyd med puten etter at du har fått brukt den, er det noe du ville ha forandret på?

    Mvh Anne Marie

    SvarSlett