mandag 18. mai 2009

Lester til pappa

Har strikket lester til min pappa, siden han var så snill å kjøpe masse garn til meg. Garnet er Alafoss lopi lyng kjøpt på marked på Birkelunden, Grünerløkka. 100% ull, og strikket på strømpepinner nr 8. Fargen er ordentlig gammeldags vikingaktig, men garnet er da også fra Island:) De er tovet i maskin på 40 grader, de var enorme før vask. Jeg trodde aldri de skulle bli passelige, men håper og tror de er akkurat passe nå.Lagt opp 44m og strikket 34 runder vrangbord (2r 2 vr). Hel er strikket over 22 masker, glattstrikk der siste maske i hver side blir lemnet på hver runde til det står igjen 8m på midten og 7m på hver side. Da tar strikker man en og en maske med igjen for hver pinne helt til alle maskene er med igjen (en av mange måter å sgtrikke hel på, denne er spesielt lett da). Videre strikket jeg 25 runder rundt fram til tå, vrangbord oppå, glattstrikk under. Glattstrikk til tå med felling annenhver runde slik: (fra siden av, ikke fra midt under) Første pinne 1r, 1 løst av, 1r, tre den løse masken over den rette. strikk rett over resten av maskene til det står 3m igjen på andre pinne. Strikk/fell 2r sammen, 1r. Tredje og fjerde pinne likt som første og andre. Grunnen til at jeg ikke feller helt ytterst er at jeg synes det blir mykere/finere på denne måten. Når det står igjen 8m totalt feller jeg av ved å dra garnet igjennom alle maskene.
Etter denne oppskriften blir lestene enorme (jeg kunne ha begge bena i en og de var veldig lange), så de må toves.

2 kommentarer:

  1. Koselig blogg du har:) artig med toving, alltid så spennende å se det endelige resultatet!
    Den kaka di så spennende ut også! Mye godt i den.. :)

    SvarSlett
  2. Tusen takk for hyggelig kommentar:) Kaka bør absolutt prøves:)

    SvarSlett