lørdag 16. mai 2009

Bernas Oreokake

Siden det er 17. mai i morgen legger jeg ut oppskriften på den beste kaka jeg vet om. Jeg har selvfølgelig bakt den til i morgen også, gleder meg:) Oppskriften er min egen vri på, jeg har forsket på hvordan den blir best;)

Ingredienser:
3 pk oreokjeks (176g x 3)
1 pk philadelfia ost
2 dl melis
1 pk kremfløte
1 ss sukker
1 pk sjokolademousse med daimbiter
2 dl melkBryt all oreokjeksen i småbiter med fingrene. Visp philadelfia ost og melis til luftig massé. Visp kremfløte og sukker til krem. Bland halvparten av kremen inn i ostemassén, og spar resten av kremen til senere. Ta litt under halvparten av ostekrem-massén og bland inn masse oreokjeks (ca 1/3 av kjeksen). Smør ut i en standard rundform 24 eller 25cm. På bildet over er oppskriften doblet, og det er brukt en ildfast form.

Strø over et lag oreokjeks. Del resten av oreokjeksen i tre deler, det skal til henholdsvis resten av ostekremmassén, sjokolademoussé og kremen.
Ta 1/3 av resterende kjeks og bland inn i ostekremmassén og smør laget over kjeksene i formen. La den stå kaldt 1/2t.
Pisk sjokolademoussé og melk. Bland i en del av kjeksen. Ha dette laget over kaken og la stå kaldt 1t.
Ta resten av kremen og bland i siste del av oreokjeks, evt spar noen til å strø over kaken til slutt. Kaken bør stå et døgn i kjøleskap før den spises, for kjeksene skal bli til myk sjokolade. Mmmm...!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar