søndag 2. august 2009

Hjallis-lue til en nyfødt, skjønn liten gutt:)

Min gode barndomsvenninne har nylig fått en liten gutt, og da fikk jeg så lyst til å strikke et lite sett til han:) Denne type lue har jeg likt så godt å bruke på min datter, da den sitter så godt over ørene og ikke har noen sømmer. Jeg har tatt utgangspunkt i dette mønsteret fra Gr|EDRos lille krok, og gjort om på det slik at jeg har strikket med to tråder på pinne nr 4,5 i stede for en tråd på pinne 2,5. Slik sett går det mye fortere og den blir tykkere og varmere:) Har ikke nummeret på fargen, men det er et nøste mint og et nøste med en blåfarge som er litt mørkere.

Dermed er den luen ca str 0-3mnd, og er strikket i Drops Alpaca slik:
Legg opp 61masker med dobbel tråd på pinne nr 4,5. Den strikkes rundt på liten rundpinne eller strømpepinner. Strikk rillestrikk 4runder (vr, r, vr, r). Deretter strikkes glattstrikk videre, og på første pinne felles og økes det slik:

1r, 1 økning, 8 r
3sammen, 8 r
1økning, 1r, 1 økning, 8 r
3sammen, 8 r
1økning, 1r, 1 økning, 8 r
3sammen, 8 r
1 økning, 1 r

(Forklaring 1økning: ta opp en tråd mellom maskene og strikk denne vridd rett.
Forklaring 3sammen: ta en maske over uten å strikke den, strikk to vridd rett sammen, trekk den løse over)


Gjenta disse økningene og fellingene den neste pinnen også, og så hver annen pinne 4 ganger til (totalt 6ganger).

Deretter felles det kun de tre steder hver tredje pinne til det er 7m igjen, kutt garnet, trekk det igjennom og snurp sammen:)

Det funket iallfall godt med den strikkefastheten jeg har. Kan jo hende du må prøve deg litt fram med den strikkefastheten du har.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar